dimecres, 14 de setembre del 2016

Sobre l'autopista C-32 14/9/2016...

16 entitats reclamen davant del TSJC que s'aturi el perllongament de la C-32 entre Blanes i Tossa
TV3 13/9/2016

Reclamen que s'aturi el perllongament de la C-32 a Blanes i Tossa

ACN Barcelona.-La Plataforma Aturem la C-32 i 15 entitats més han reclamat al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que suspengui de manera cautelar l'obra de perllongament de la carretera C-32 entre Blanes i Tossa de Mar. Subratllen que el projecte que es vol executar presenta "modificacions i alteracions substancials" en relació a la versió de l'any 2000 sotmesa a avaluació ambiental estratègica. En concret afirmen que s'ha alterat el traçat en longitud, amplada i itinerari, que s'han tret túnels i afegits falsos túnels i que s'han fet canvis en els enllaços a l'A-2, a la C63 i a la sortida de Fenals. Per als demandants són un seguit de modificacions "essencials" respecte de l'obra avaluada fa setze anys.

Per tot plegat els demandants consideren que el projecte que es vol executar no es pot considerar emparat per cap declaració d'impacte ambiental vàlida. En aquests setze anys, indiquen, la que tenia el projecte s'ha anat prorrogant per salvar "una caducitat flagrant". En aquest sentit afirmen que el 2008 el mateix Departament de Territori i Sostenibilitat va reclamar un nou estudi perquè el projecte no s'havia començat a executar en el termini legal de cinc anys posteriors a la seva aprovació.


Volen que el jutge suspengui l'inici de l'allargament de la C-32 a Lloret
El Punt Avui 14/9/2016

Els contraris a allargar l'autopista diuen que el projecte inclou canvis de pes i no té vigent la declaració ambiental


JORDI FERRER - BLANES / BARCELONA
Una quinzena d'entitats i partits polítics (i un hotel de Lloret), aplegats sota el paraigua de la Plataforma Aturem la C-32, han presentat un recurs al jutjat contenciós administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) contra l'inici de l'allargament de l'autopista. La Generalitat va aprovar fa dos mesos el projecte de manera definitiva, però el recurs demana “la mesura cautelar de la suspensió de l'executivitat” [que les obres no comencin].

El recurs presentat per Aturem la C-32 és contra l'aprovació definitiva del projecte, que incorpora variacions “substancials” respecte del pla inicial del 2000, i contra la vigència de la declaració d'impacte ambiental (DIA), que la plataforma considera que ha caducat. Als opositors del projecte els defensa Salvador Milà, advocat i exconseller de Medi Ambient d'ICV.

Milà va explicar ahir que el projecte de la infraestructura en el tram Tordera-Blanes-Lloret ha experiment “canvis significatius” que obliguen a actualitzar l'esmentada DIA. “Per exemple, allà on havia d'anar un túnel, hi va una trinxera. Es fa valer un projecte del 2000 i les validacions ambientals del 2001 i del 2002. Això ja ha caducat.”

En el recurs es recorda, entre altres coses, que del 2000 al 2016 s'han fet variacions rellevants en longitud, amplada i itinerari del ramal. Per exemple, un túnel de 450 metres als Tres Turons s'ha convertit en un fals túnel de 160. Alguns terraplens són ara de 23 metres quan l'estudi del 2000 exposava que eren de 17.

“Danys irreversibles”

El recurs denuncia que allargar la C-32 és un cas d'agressió mediambiental. Exposa que afecta el paratge de Pinya de Rosa de Blanes, que és paratge natural d'interès nacional (PNIN), i elements del patrimoni cultural dels municipis afectats, com ara el Santuari del Vilar de Blanes o el monument de l'Àngel i l'Ermita de les Alegries de Lloret.

El recurs exposa que suspendre les obres no causaria una “pertorbació greu” als interessos generals o de tercers. A més, el text recorda que la C-32 té una sortida a Blanes i fa innecessari, segons els opositors, el projecte. “La C-32 té una sortida a Blanes que “funciona perfectament, malgrat que en dates de vacances d'estiu, festivitats i ponts es generin retards puntuals per raó de l'acumulació de trànsit en un breu període de temps.”

El contingut del recurs és molt diferent del càlcul de la Generalitat. El 6 de març del 2015, quan es va aprovar el projecte, el llavors conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va explicar la necessitat de l'obra dient que hi hauria uns 9.600 vehicles diaris que circularien en aquest ramal de la C-32. Segons va dir Vila, la connexió entre els dos municipis seria de només cinc minuts.

Sis quilòmetres i mig

El ramal de la C-32 és de 6,5 quilòmetres de longitud i costa 58,6 milions, que paga la concessionària Abertis, segons un acord amb la Generalitat. L'allargament es farà pel model de tres carrils (2+1) i alterna dos carrils de circulació (de pujada) amb un sol en sentit contrari (de baixada). Les obres havien de començar el setembre del 2015.

LA FRASE

Hi ha canvis significatius en el projecte del 2000 i l'avaluació ambiental ha caducat
Salvador Milà
ADVOCAT I EXCONSELLER

LA XIFRA

160 metres de longitud fa el fals túnel que substitueix el túnel dels Tres Turons de 450 metres, projectat inicialment.

LA DATA

18.07.16 és el dia que el govern va aprovar, definitivament, el ramal de la C-32 Blanes-Lloret (tram Tordera-Blanes-Lloret).

Un hotel de Lloret, “part interessada i afectada”

El contenciós va ser presentat dimecres passat a Barcelona, al TSJC, però el contingut es va fer públic ahir. Els signants del recurs són: SOS Lloret, Amics de Tossa, Federació Ecologistes de Catalunya, Salvem Pinya de Rosa, S'Agulla, Preservem El Maresme, Associació Naturalistes de Girona, la Institució Altempordanesa per a la Defensa i l'Estudi de la Natura (Iaeden), l'associació Astrum Lloret (Amants de l'Astronomia), l'associació de veïns Banyeres-Solimar-Nou Premià, Iniciativa per Catalunya (ICV), la Candidatura d'Unitat Popular (la CUP), Esquerra Unida i Alternativa (EUiA), Joves d'Esquerra Verda i l'entitat mercantil Fortaco SA-Hotel Acapulco.
Totes les entitats es presenten com a ens sense ànim de lucre, excepte aquest últim establiment hoteler de Lloret de Mar, que es considera “part interessada i afectada”. Segons indiquen responsables de la Plataforma Aturem la C-32, hi ha altres hotelers disconformes amb el perllongament de l'autopista, però que no han fet el pas de subscriure el contingut del recurs, que demana la suspensió de les obres.


Aturem C32 i la Generalitat es veuran les cares als tribunals
Diari Ciutat de Blanes 14/9/2016

La plataforma presenta recurs contra el Departament de Territori i Sostenibilitat.


NOTA DE PREMSA ATUREM C32.- El tribunal superior de justícia de Catalunya ha rebut la petició de la suspensió cautelar de l’obra de perllongament de la C-32 de Blanes-Lloret-Tossa per part de la Plataforma Aturem la C-32 i 15 entitats. Aquest fet provoca que sigui un jutge de la sala del contenciós administratiu l’encarregat de decidir sobre el projecte que vol destruir els boscos de La Selva Marítima i que va en contra de la voluntat popular expressada en les urnes del passat mes d’abril.

Dels motius que fonamenten la petició de la suspensió cautelar del projecte destaquen:

EL PROJECTE QUE ES VOL EXECUTAR PRESENTA MODIFICACIONS I ALTERACIONS SUBSTANCIALS en relació a anteriors versions del Projecte que van ser sotmeses a Avaluació ambiental estratègica des d’abans de l’any 2000, la vigència del qual es pretén mantenir. Del projecte del 2000 fins al projecte del 2015-16 se n’ha alterat traçat en longitud, amplada i itinerari, s’han tret túnels i afegits falsos túnels, s’han fet canvis en els enllaços a l’A-2, a la C63 Vidreres-Lloret i a la sortida de Fenals i un seguit de modificacions essencials de l’obra avaluada fa més de 15 anys.

EL PROJECTE NO ES POT CONSIDERAR EMPARAT PER CAP DECLARACIÓ D’IMPACTE AMBIENTAL VÀLIDA. Des de l’únic Estudi d’Impacte Ambiental fet i aprovat l’any 2000, fa 16 anys, fins l’actualitat s’han succeït diferents pròrrogues de la Declaració d’Impacte Ambiental sempre amb l’objectiu de salvar-ne una caducitat flagrant quan l’any 2008 el propi Departament de Territori i Sostenibilitat reclama un nou estudi perquè el projecte no ha iniciat la seva execució en el termini legal de 5 anys posteriors a la seva aprovació.

EN CAS QUE DE NO SUSPENDRE L’INICI DE LES OBRES, això suposa greus perjudicis de difícil o impossible reparació per l’interès públic, i en aquest cas concret pel medi natural afectat per l’obra.

Les entitats que presenten el recurs són: Associació Ciutadana SOS LLORET; Entitat Associació AMICS de TOSSA; Federació ECOLOGISTES DE CATALUNYA (EdC); Associació SALVEM PINYA DE ROSA; entitat SAGULLA EDUCACIÓ MEDIAMBIENTAL; Associació Coordinadora PRESERVEM EL MARESME; Associació de NATURALISTES DE GIRONA; -Institució Altempordanesa per a La defensa i l’Estudi de la Natura (IAEDEN) Associació ASTRUMLLORET, Amants de l’Astronomia; -Associació de VEÏNS BANYERES-SOLIMAR-NOU PREMIÀ; INICIATIVA PER CATALUNYA VERDS (ICV); CANDIDATURA D’UNITAT POPULAR (CUP); ESQUERRA UNIDA I ALTERNATIVA (EuiA); JOVES D’ESQUERRA VERDA (JEV) i FORTACO S.A-Hotel Acapulco.


La Generalitat estudia diferents fórmules per a la gestió de l’autopista a partir del 2021
Ràdio Tordera 14/9/2016


Continua el debat sobre el futur de l’ autopista del Maresme a partir del 2021. La setmana passada el secretari d’Infraestructures, Ricard Font, va coincidir amb representants de la plataforma Preservem el Maresme  en una reunió convocada per millorar el trànsit i establir protocols d’actuació a les autopistes de Catalunya en casos, per exemple, d’accident.

El portaveu de Preservem el Maresme, Antoni Esteban, va aprofitar aquesta trobada per recordar a Ricard Font el compromís de la Generalitat per acabar amb la concessió de la C32 d’aquí a 5 anys. Esteban afirma que Font li va dir que estan estudiant quina seria la situació de la nostra autopista a partir d’aleshores, tot i que des de la plataforma remarquen que ha de ser la gratuïtat. Tot i això, es mostren pessimistes, ja que en el seu moment, el conseller Santi Vila va dir que la concessió a Abertis duraria més enllà del 2021.

Antoni Esteban va recordar la fi de la concessió de la C32 en una reunió mantinguda amb el secretari de mobilitat en què també hi eren presents altres plataformes ciutadanes i dels Mossos d’Esquadra. L’objectiu era posar sobre la taula la possibilitat d’establir un protocol a les autopistes per actuar en casos, per exemple, d’accident i haver d’aixecar barreres. També es va insistir en la importància de millorar la senyalització i informació, ja que en moltes autopistes, com la del Maresme, els conductors no saben què paguen en el peatge.

D’altra banda, la plataforma Preservem el Maresme ha mostrat el seu suport al recurs contenciós administratiu que l’associació ‘Aturem la C32’ presentarà contra les obres de prolongació de l’autopista cap a Lloret de Mar, unes obres que arrencaran aquest mes.