divendres, 21 d’octubre del 2016

Tot accessible, tot a l'abast, tot urbanitzat... tot massificat... Algunes notícies 19-21/10/2016...

Pont sobre la Riera de Sant Tou (XN2000 i connector biològic de 1er ordre entre Montnegre i Riu Tordera per la Vall de Sant Tou i del Gorg Negre), d'aquí a poc deixarà de ser una zona "tranquil·la"...

Sessió de treball del projecte ‘Ruta de la Tordera i riera d’Arbúcies’
Ràdio Tordera 20/10/2016


El projecte de la “Ruta de la Tordera i riera d’Arbúcies”, batejat amb el nom de Tourdera va celebrar una sessió de treball el passat divendres, a l’Ajuntament d’Hostalric. Aquestes sessions de treball tenen lloc, almenys, un parell de vegades a l’any i serveixen per informar de les actuacions que s’han efectuat als diferents ajuntaments que participen en el projecte. En aquest sentit, aquestes reunions també serveixen per definir les actuacions que es realitzaran en el futur.

En el transcurs de la sessió, a la qual van participar la totalitat dels municipis del projecte, es va informar del tram de ruta que ja s’ha posat en marxa al municipi del Montseny, del treball realitzat als ajuntaments en la definició dels traçats i de les subvencions per executar trams, entre altres. Així mateix, es va dedicar la darrera part de la trobada per definir les tasques i el cost dels convenis de col·laboració signats amb els diferents Ens municipals per al 2017.

Actualment, el projecte es troba en una fase de maduració molt important i es preveu que els diferents municipis iniciïn pròximament la senyalització i la realització d’actuacions d’adequació dels seus trams, tal com va fer el Montseny durant el passat mes de juny amb l’activació del primer tram de ruta. Per Tordera, l’actuació més important serà al final del passeig fluvial, just abans d’arribar a l’empresa Torho. Per aquest tram hi passa molta gent a diari, per anar caminant a les urbanitzacions d’Àgora i Niàgara Parc i també per enfilar cap al camí de Sant Tou. El regidor de promoció econòmica, Marc Unió diu que és un punt negre pel que fa a la seguretat i que per això s’hi farà un pont.

La senyalització de la ruta i l’explicació dels diferents punts són altres de les actuacions que s’han previst. Per altra banda, la voluntat és intentar adequar, també, el tram del passeig fluvial entre el Parc de la Sardana i l’Esplai. Unió apunta que es millorarà el carrer Puigvert, entre el Parc de la Sardana i el Pont de Ferro.

El riu Tordera és l’eix que vertebra la nova via verda que uneix, a peu o en bicicleta, el mar i la muntanya, el Montseny amb la Mediterrània, travessant tres comarques: el Maresme, la Selva i el Vallès Oriental. En aquest projecte de la Tourdera hi participen una quinzena de municipis.

El tècnic del Consell Comarcal i responsable del projecte, Marc Corominas, ha explicat que la iniciativa s’ha allargat més temps del previst perquè, entre altres aspectes, aquest relliga la participació econòmica d’una quinzena de municipis que comparteixen un espai natural de gran potencial com és el riu. La Tourdera s’anirà materialitzant per trams, aprofitant majoritàriament camins que ja existeixen.

En total hi ha 100 quilòmetres d’aquesta via verda, dels quals uns 60 són del traçat del riu Tordera i prop de 40, de la riera d’Arbúcies.


Blanes recuperarà el camí de ronda de cala Bona pels dos costats
Diari de Girona 19/10/2016

El consistori disposarà d'uns 250.000 euros per actuar tant en direcció a Blanes com a Lloret

Fotos: Carles Colomer

L'Ajuntament de Blanes recuperarà dos trams del camí de ronda que connecta amb cala Bona (oficialment cala Sant Francesc) a banda i banda. Així ho va confirmar ahir la regidora d'Urbanisme, Pepa Celaya (PSC) qui va avançar que podran fer aquesta actuació gràcies a una subvenció d'uns 250.000 euros procedents del Pla del Foment del Turisme de la Generalitat. «Amb aquests diners no hi comptàvem, i això ens permetrà actuar a banda i banda del camí de ronda que connecta a ca la Bona», va explicar Celaya, qui va recordar que actualment aquests trams són innaccessibles.

Així, segons l'edil blanenca, a la part que va de la cala fins als jardins de Marimurtra (direcció Blanes) s'obrirà la porta que el propietari d'una finca ubicada al costat dels jardins mantenia tancada i que interrompia la continuïtat del camí. «Això ens permetrà obrir un accés entre aquesta finca i els jardins i ampliar el camí ?de propietat municipal des dels anys 90? amb uns terrenys que ens cedeix el jardí botànic», va precisar Celaya, qui va concretar que després caldrà «continuar el camí» que ara no té sortida, fins que arribi al carrer de l'Ermita. «El projecte el tenim exposat al perfil de contractant i no tenim data prevista d'execució» va explicar la regidora d'Urbanisme.

Pel que fa al camí en direcció a Lloret, que està tancat amb una reixa des de fa cinc anys, el consistori té previst obrir tot el tram que els permeti Protecció Civil. «Actualment aquest camí està molt malament, no hi ha barana i hi ha molta sorra acumulada dels despreniments. Sabem que no es pot ampliar, però volem millorar-lo tant com ens sigui possible», va puntualitzar Celaya, qui va avançar també que demanaran ajuda econòmica al Departament de Costes de la Generalitat.

L'antic equip de govern encapçalat per Josep Marigó (PSC) es va comprometre el 2014 a obrir aquest tram abans de la festa de Sant Joan d´aquell any, però finalment, l'obra va quedar pendent.

Actuació a la cala
D'altra banda, també està previst que el pròxim mes de gener comencin les obres de millora i pavimentació de la part del camí de ronda que passa per la cala Sant Francesc i a també a l'accés de l'ermita, i que compta amb un pressupost total de 216.211,19 euros.

El projecte, que va ser aprovat per junta de govern local el passat 29 de setembre i ja es troba en fase de licitació, preveu: suavitzar i reparar les escales al camí de baixada de l'ermita fins a la cala, embellir el passeig reparant el paviment, il·luminar tot l'espai i ampliar els serveis públics actuals. «El 2015, ja es va fer una primera actuació de millora en el passeig», va explicar Celaya qui va subratllar que aquest pressupost sortirà en part dels 705.000 euros que la concessionària del bar de la cala Sant Francesc va pagar a l'Ajuntament en concepte de cànon. «A més a més, el restaurant pagarà directament uns 30.000 euros per arreglar la rampa d'accés que permet arribar a aquest establiment», va precisar la regidora qui va afegir que el consistori preveu tenir les obres enllestides abans de Setmana Santa.

De la resta del cànon, l'Ajuntament blanenc ja va invertir uns 37.000 euros a reformar el mòdul de primers auxilis de la Cala o uns 130.000 euros a netejar les pintades del castell de Sant Joan, entre altres actuacions


Blanes vol recuperar el camí de ronda a la cala St Francesc
Ràdio Palafolls 20/10/2016


L’Ajuntament recuperarà dos trams del camí de ronda que connecta amb cala Sant Francesc, coneguda també com a Cala  Bona, tan en direcció Blanes com en direcció Lloret.

Segons la regidora d’Urbanisme, Pepa Celaya, es podrà fer gràcies a  una subvenció d’uns 250.000 euros procedents del Pla del Foment del Turisme de la Generalitat. Es tracta d’uns línia d’ajudes amb la que no comptava el consistori, i que es destinaran a rehabilitar el camí de ronda a banda i banda de la cala St Francesc, que actualment són trams inaccessibles.

Segons Celaya, s’obrirà la porta que un propietari mantenia tancada i que interrompia la continuïtat del camí en direcció a Blanes, just a la zona del Jardí Marimurtra . De fet el jardí cedeix uns terrenys per continuar amb el camí. Després, però, caldrà continuar el camí que ara no té sortida, fins que arribi al carrer de l’Ermita. Segons la regidora el projecte està exposat al perfil de contractant però no hi ha data prevista d’execució.

Pel que fa al camí en direcció a Lloret, que està tancat amb una reixa des de fa cinc anys, el consistori té previst obrir tot el tram que els permeti Protecció Civil. El consistori recorda que actualment aquest tram està molt malament, sense barana i amb molta sorra acumulada dels despreniments. La regidora explica que són conscients que no es pot ampliar, però la voluntat és millorar el tram tant com sigui possible.

També a principis d’any han de començar  les obres de millora i pavimentació de la part del camí de ronda que passa per la cala Sant Francesc i l’accés de l’ermita, i que compta amb un pressupost total de 215 mil€.

El projecte, que ja es troba en fase de licitació, preveu reparar les escales de baixada de l’ermita fins a la cala, embellir el passeig reparant el paviment, il·luminar tot l’espai i ampliar els serveis públics actuals.


El jutge autoritza l'Ajuntament de Lloret a obrir el camí de ronda de Can Juncadella
Diari Girona 21/10/2016

El pas està barrat des del 2009 i el consistori té 15 dies per retirar la porta instal·lada pels propietaris d'un xalet de luxe

En una imatge d´arxiu, la platja de Canyelles, sota la finca de Can Juncadella Carles Colomer

El Jutjat Contenciós Administratiu número 3 de Girona ha autoritzat l'Ajuntament de Lloret de Mar a obrir el camí de ronda al seu pas per la finca de Can Juncadella i els dóna un termini de 15 dies per fer-ho. El pas està barrat des del 2009, quan els amos d'un xalet de luxe hi van col·locar una porta per evitar que ningú passés per la seva propietat. Llavors, el consistori i l'empresa Flinder Data (vinculada a alts càrrecs del Kazakhstan) van signar un conveni per obrir un nou camí arran de mar. Aquest conveni, però, mai es va arribar a complir. En el ple del mes de maig, el consistori va aprovar donar 10 dies als propietaris per obrir el camí si volien evitar una expropiació forçosa per la via judicial. El jutjat, però, va frenar les aspiracions del consistori i va aplicar una mesura cautelaríssima que ara ha decidit aixecar. L'alcalde, Jaume Dulsat, ha valorat molt positivament la resolució i ha explicat que abans d'obrir definitivament el camí volen comprovar en quin estat es troba per garantir la seguretat dels vianants.
Després de molts anys de conflictes, finalment l'Ajuntament de Lloret de Mar podrà obrir un tram del camí de ronda que estava tancat des del 2009 i que impedia que els ciutadans poguessin caminar a vora mar. Es tracta del camí públic GR-92 que passa per la finca de Can Juncadella i que va de la platja de Canyelles a la Cala Morisca. El jutge ha donat la raó al consistori i en una resolució els autoritza a obrir la porta que els propietaris de la finca havien posat anys enrere per evitar que ningú passés per la seva propietat.
En l'escrit, el jutge dóna 15 dies a l'ajuntament per obrir el pas. Malgrat tot, la decisió no és ferma i els propietaris de la finca la poden recórrer. L'alcalde de Lloret, Jaume Dulsat, ha reconegut que estan molt satisfets. "Després de tants anys i d'haver fer una acció molt contundent per part de tot l'equip de govern podrem recuperar aquest camí públic", ha manifestat.

Dulsat no ha volgut concretar quan faran efectiva l'obertura del camí de ronda però ha deixat clar que primer volen fer una inspecció perquè aquest tram porta molts anys tancat i volen garantir que és segur. En cas que detectessin alguna deficiència, el tornarien a tancar i farien els treballs necessaris de manteniment per tenir-lo en bones condicions. També instal·laran noves senyalitzacions a la zona.
Un conflicte molt llarg
Aquest tram del camí de ronda està tallat des del 2009. En aquest punt tampoc hi ha camí de ronda alternatiu per permetre als vianants passar per aquest indret. Els propietaris d'aquesta finca ?on hi ha un xalet de luxe propietat de la societat Flinder Data, vinculada a alts càrrecs del Kazakhstan- van signar un conveni amb l'ajuntament fa set anys. En el conveni, l'ajuntament permetia a la societat tallar el pas del GR-92 a canvi de fer un projecte per fer el camí de ronda arran de mar (que pagava la societat).
Concretament, aquest conveni donava tres mesos als propietaris per presentar el projecte per fer el camí de ronda. El compromís, a més, era que els propietaris de la finca executarien les obres al camí de ronda en un termini màxim d'un any un cop el projecte estigués aprovat definitivament.
En aquests anys, el projecte s'ha enrocat i no hi ha hagut acord. Després de diverses tramitacions administratives, finalment Flinder Data va presentar l'any 2011 un projecte que va rebutjar el servei de Costes del Ministeri de Medi Ambient, que li demanava que fes alguns canvis si volia el seu vistiplau. En lloc de refer el projecte, la societat en va presentar un completament nou que va topar amb el veto del consistori perquè considerava que això suposava saltar-se els terminis establerts en el conveni del 2009. En aquesta línia, a principis del 2015 l'ajuntament va decidir acabar amb el conveni que tenia signat amb la societat propietària de Can Juncadella.
Ultimàtum i mesura cautelaríssima del jutjat
Finalment, el consistori va optar per tirar pel dret i va aprovar al ple de maig donar un ultimàtum a la propietat. El consistori advertia l'empresa que si no posava fi a la "usurpació" dels camins públics en un termini de 10 dies, els ho reclamaria per la via forçosa administrativa i també per la via judicial.
El jutge, però, va posar fre a les aspiracions del consistori. El termini donat pel consistori acabava el 15 de juny i aquell mateix dia l'ajuntament rebia una resolució del Jutjat Contenciós Administratiu número 3 de Girona que aplicava una mesura cautelaríssima. Aquesta consistia en suspendre l'execució forçosa que tenia previst dur a terme l'ajuntament en cas que els propietaris no haguessin respost a la seva petició. Finalment, el mateix jutjat ha comunicat al consistori que els autoritza a obrir el camí de ronda i els dóna 15 dies per prendre la iniciativa.
Les polèmiques a l'entorn de Can Juncadella
Els amos de la finca que mantenen tallat el pas pel GR-92 són els mateixos que van protagonitzar un altre escàndol urbanístic. En aquest cas, per unes obres al xalet de luxe de la seva propietat. Els ecologistes de SOS Lloret van denunciar que les obres eren sobredimensionades perquè la casa està situada en un paratge protegit. El Parlament va instar el Govern perquè aturés les obres i Urbanisme pogués revisar l'autorització donada el 2010. La comissió d'Urbanisme va concloure que l'obra no incomplia cap norma urbanística perquè s'adaptava al POUM de Lloret de Mar