dimarts, 11 d’abril del 2017

Algunes notícies per llegir 9-11/4/2017...

A què esperen Medi Natural o els Rurals en denunciar i tancar aquesta mena d'instal·lacions?... Perquè de moment recullen signatures al change.org per reubicar-la a Tordera?...
https://www.change.org/p/ayuntamiento-de-massanet-de-la-selva-solicitud-de-terreno-para-protectora-ave-fenix-por-tornado-sufrido-el-fin-de-semana

Un petit tornado destrueix les instal·lacions d'una protectora d'aus exòtiques a Maçanet
Diari de Girona 9/4/2017

La fundadora demana ajuda per trobar les aus que falten i busca urgentment una nau industrial o un espai on poder guardar els animals mentre cerquen un nou terreny on instal·lar-se després que el propietari de l'actual els hagi dit que han de marxar


Amb el sostre arrencat, les tanques desplaçades i més de la meitat de les aus mortes, ferides o perdudes. Així van acabar les instal·lacions de la protectora d'aus exòtiques Ave Fenix de Maçanet de la Selva a causa de l'efecte d'un petit tornado que va afectar la localitat, la nit del 24 al 25 de març. «Quan vaig anar a posar menjar i aigua l'endemà al matí, vaig trobar tota la instal·lació arrencada, amb el sostre de l'inrevés i moltes de les aus atrapades», va explicar la seva fundadora i presidenta, Gladys Freginals, qui, davant la impotència de la situació, va decidir trucar a emergències. «En 10 minuts els Bombers i els Mossos d'Esquadra ja eren allà i van aixecar tota la instal·lació metre a metre, traient els ocells morts i ferits», va relatar.

Ara, passades dues setmanes, la Gladys segueix buscant algunes de les aus que van poder escapar. «En el moment del tornado hi havia més de 200 aus, i encara no he tingut temps de fer el cens, però sé que falten una amazona, dos lloros bolivians i bastants agapornis», va detallar la presidenta d'Ave Fenix. Freginals va lamentar que, a més, hi ha alguns veïns de Maçanet que s'han quedat alguna de les aus. «Quan els demano que me les tornin em diuen que ja han comprat la gàbia», va lamentar.

A causa de la situació, alguns dels socis de l'associació han iniciat una col·lecta online per intentar recaptar fons per poder reconstruir les instal·lacions i, de moment, ja tenen acumulats 845 euros. «No tenim cap ajuda econòmica per part de les administracions i tot això ens suposarà un cost molt gran», va lamentar Freginals. Ave Fenix és una associació sense ànim de lucre que dona «una llar de per vida» a aquelles aus exòtiques que els propietaris deixen abandonades perquè no se'n poden fer càrrec, perquè tenen malalties o per les molèsties que els ocasionen, entre altres raons. «Ens n'arriben que els falta una pota o el bec, que estan tocades psicològicament o maltractades físicament», va dir la Gladys, qui va precisar que, per finançar-se, depenen del que dona la gent a voluntat, dels apadrinaments que tenen un cost d'1 euro al mes o bé dels socis que paguen 30 euros l'any.

Recerca d'una nau urgentment

A banda de tota aquesta situació, ara també han d'abandonar el terreny on estaven ubicats. «El propietari ens ha dit que hem de marxar i estic desesperada intentant trobar algú que tingui un tros de terreny o una nau industrial que no utilitzin, on puguem tenir els ocells mentre busquem un altre espai on instal·lar el centre», va dir Freginals, qui va puntualitzar que també necessita un magatzem per guardar tot el material. «Estic acostumada a tenir un control de tot i ara és un caos», va lamentar.

De moment, a la xarxa ja s'ha iniciat una campanya per demanar a l'Ajuntament de Maçanet que cedeixi un terreny on instal·lar el centre definitivament. «Sempre li hem explicat que ha de presentar un projecte i parlar amb els tècnics municipals», va dir l'alcalde, Antoni Guinó (CiU), qui va afegir que aquest centre es troba en situació irregular. «M'agradaria solucionar-ho, però cal que presenti un projecte», va recalcar.


Els focs aquàtics que es llencin durant el Concurs de Blanes no malmetran l'entorn marí
Diari de Girona 10/4/2017

Com a novetat, enguany es crea un segon premi per tal de reconèixer més pirotècnies


Blanes ja prepara la nova edició del Concurs Internacional de Focs d'Artifici de la Costa Brava. Com a novetat, enguany es crea un segon premi per tal de reconèixer més pirotècnies. Fins ara, hi havia un primer premi (dotat amb 6.000 euros) i ara es crea un segon guardó, que premiarà amb 2.000 euros el segon millor espectacle. A més, i també com a novetat, els focs aquàtics que es llencin hauran de ser biodegradables per tal de ser més respectuosos amb l'entorn marí de Sa Palomera. Tal i com es va fer l'any passat, la cita s'amplia i durarà cinc dies, del 22 al 26 de juliol. Comptarà amb un pressupost total de 126.000 euros i les empreses tenen temps de presentar ofertes fins a finals d'abril.

Blanes ja escalfa motors i prepara l'edició 47 del Concurs Internacional de Focs d'Artifici de la Costa Brava. Enguany, es farà del 22 al 26 de juliol i manté la durada de cinc dies com el 2016. Com a novetat, es crea un segon premi (fins ara només es premiava el millor espectacle) dotat amb 2.000 euros.

El primer tinent d'alcalde i regidor de Cultura i Festes, Quim Torrecillas, ha destacat la importància de seguir potenciant el certamen. "El llistó ja fa temps que està molt amunt però no per això deixarem de seguir treballant per augmentar la qualitat", ha manifestat.

Des del consistori valoren que l'ampliació del nombre de dies que es va fer al 2016, afegida a tota una sèrie de modificacions tècniques -introduïdes a suggeriment dels experts en la matèria- estan aconseguint rellançar el festival pirotècnic. Sostenen, a més, que no existeix un festival similar arreu de l'estat espanyol.

Focs més respectuosos amb el medi ambient

Una altra novetat destacada de l'edició del 2017 és que les empreses que hi participaran hauran de certificar que, en la part de l'espectacle que es dedica als focs aquàtics, el material que disparin és biodegradable. D'aquesta manera, es contribuirà a tenir més cura de l'espai de Sa Palomera des d'on es llencen els focs, així com l'entorn marí que envolta aquesta zona.

Els castells de focs que han d'oferir les empreses participants han de ser aeris i aquàtics, i han de ressaltar l'escenari natural de l'entorn de Sa Palomera. Els focs aquàtics cal disparar-los obligatòriament en dues direccions (a l'est i a l'oest de la roca) per garantir que els milers de persones que contemplen els focs omplin les dues bandes e la platja. A les bases del concurs també s'especifica que no es considera foc aquàtic el llançament de bengales al mar.

El termini per presentar propostes expirarà a finals d'aquest mes d'abril i es valoraran principalment tres aspectes: les característiques de l'espectacle dissenyat que es proposa llençar; les novetats tècniques i altres innovacions afegides; i els premis obtinguts els darrers cinc anys.

Cadascuna de les cinc empreses seleccionades rebrà 19.000 euros per preparar el seu espectacle. Totes cinc optaran a guanyar el primer premi -dotat amb 6.000 euros- i el segon (de 2.000 euros), tot i que també hi ha d'altres incentius.

La pirotècnica guardonada amb el primer premi podrà, automàticament, tornar a Blanes l'any següent i també podrà fer dues actuacions a Girona i Lloret de Mar (coincidint amb les festes majors de les dues localitats). L'empresa rebrà 15.125 euros a Girona i 15.000 euros a Lloret, tal com s'estableix als convenis signats entre les diferents corporacions.


El Sindic reclama la retirada urgent de l’abocador il·legal de pneumàtics
Diari Maresme 11/4/2017


El Síndic de Greuges ha instat l’Ajuntament d’Arenys de Mar que netegi “sense més demora” l’abocador incontrolat de pneumàtics ubicat en una parcel·la del seu terme municipal. En aquest sentit, el Síndic reclama que el consistori arenyenc exerceixi la competència que li atribueix la llei.

Paral·lelament, en relació a les obligacions legals atribuïdes a la Generalitat, el Síndic ha instat l’Agència de Residus de Catalunya que “efectuï les actuacions pertinents d’assistència i de cooperació per restituir el medi, regenerar l’espai degradat i garantir la salut i la seguretat públiques”.
El Síndic ha subratllat la inactivitat de les administracions davant d’aquest abocador il·legal, del qual tenen constància des de l’any 2002. A més, denuncia que en lloc d’adoptar mesures d’urgència davant una situació que comporta “un gran risc, tant per al medi ambient com per a la salut de les persones”, l’Ajuntament s’ha limitat a iniciar procediments administratius perquè els propietaris dels terrenys s’encarreguessin del desmantellament de l’abocador.

El Síndic de Greuges considera que el consistori no ha assumit “en cap moment” la seva responsabilitat legal per efectuar l’execució subsidiària de retirar els pneumàtics i netejar l’espai afectat. Per altra banda, també ha afegit que per part de l’Agència de Residus les actuacions que consten s’han limitat a una petició d’informació i a una resposta els anys 2013 i 2016.

A parer del Síndic, un cop constatada l’existència de l’abocador incontrolat, i els riscos que comporta, les administracions implicades haurien d’haver actuat de manera “immediata i contundent”, i critica que ni l’Ajuntament ni la Generalitat “han exercit les seves competències amb el rigor i la responsabilitat que requereix la situació”.

Finalment, el Síndic també ha demanat informació d’ofici dels 19 suposats abocadors incontrolats de la demarcació de Barcelona als municipis corresponents, per saber si s’havien adoptat mesures per retirar-los. De les respostes obtingudes fins ara, 11 d’aquests n’han acreditat la retirada.


Els pressupostos generals de l’Estat destinaran una partida per condicionar la N-II entre Maçanet i Tordera
Ràdio Tordera 10/4/2017


El projecte de pressupostos generals de l’Estat (PGE) per a aquest 2017 destina 130,62 milions d’euros (MEUR) a les comarques gironines. Per tercer any consecutiu, la inversió al territori puja –en aquest cas, es dobla- però moltes de les partides que fan incrementar aquest global no tenen concreció. Si es passa la lupa per ministeris, com ja és habitual, el de Foment és un on cal aturar-s’hi en detall. Per a aquest any, l’Estat ha pressupostat destinar 39,3 MEUR en obres i projectes a l’N-II. La majoria aniran a parar als dos trams on les màquines ja hi treballen (Sils-Maçanet i Medinyà-Orriols). L’Estat també ha pressupostat una partida de 6,2 MEUR per condicionar la carretera entre Maçanet de la Selva i Tordera (un tram on l’N-II no es desdoblarà). Una altra d’1,41 MEUR per reordenar els enllaços de Tordera i 700.000 euros més per pagar factures pendents del Sils-Caldes (que ja fa dos anys que va entrar en servei).

Per altra banda, el ministeri continua sense desencallar obra als de l’Alt Empordà. Des de Bàscara fins a la frontera, les partides o bé són testimonials, o bé només permetran pagar projectes. La inversió també és minsa per a l’N-152 o la futura A-26. En aquesta darrera carretera, per exemple, els PGE no destinen ni un sol euro a la futura autovia entre Llançà i Figueres.


CiU de Maçanet s'oposa a la moció d'ERC per desdoblar l'N-II
El Punt Avui 11/4/2017

L'alcalde critica que es presenti quan la feina per desencallar el tram “ja s'ha fet”

Xavier Xarbau, portaveu d'ERC, al mig, en un ple Foto: M. LLADÓ.

L'equip de govern de Maçanet de la Selva (CiU, AM i PP) va votar en contra de la moció que reclama el desdoblament de l'N-II en el tram Maçanet-Tordera i que va presentar en l'últim ple el grup municipal d'ERC. Només va tenir els vots a favor dels republicans (el regidor del PSC no era en el ple). La moció ja ha estat portada a ple i aprovada en diferents municipis de la zona. ERC qualifica d'una “curtesa de mires absoluta que la colla que mana a Maçanet no vulgui fer pressió amb la resta del territori per tal de demanar que aquesta infraestructura es faci d'acord amb les necessitats del trànsit que suporta”. “És una demostració més de la incapacitat del govern municipal de Maçanet de mirar més enllà dels seus interessos i de la manca d'ambició i capacitat per afrontar els reptes estratègics del nostre poble”, hi afegeix. L'alcalde de Maçanet, Antoni Guinó (CiU), va dir ahir que no recordava si hi havien votat en contra. “Com que en presenten tantes no me'n recordo”, va manifestar, amb referència al grup d'ERC. Per Guinó, a més, la moció es presenta “quan ja hem fet tota la feina per desencallar aquest tram”. L'alcalde es va mostrar molest pel que considera oportunisme, i va defensar la feina que s'ha fet per reclamar el desdoblament de l'N-II. “No hi ha cap problema a votar, però si ens semblen mal treballades hi votem en contra”, va afegir-hi.


Ràdio Palafolls 10/4/2017


Tots els partits polítics han ratificat per unanimitat el Pla de Mobilitat que va aprovar el Consell Comarcal del Maresme el passat mes de novembre, amb el que es torna a demanar més inversió en les infraestructures de tren i una autopista del Maresme gratuïta.

Un dels punts era, precisament, comunicar l’acord als Ajuntaments de la Comarca i que les administracions locals també el validessin, tal i com ha fet el consistori palafollenc.

El document reclama l’actualització dels estudis de demanda de mobilitat al corredor del Maresme, tant pel que fa a transport públic com privat.

Així, apunta a una millora de la N-II en la connexió entre l’Alt Maresme i Girona. D’una banda en el servei de rodalies i d’una altra en el desdoblament de la línia entre Arenys de Mar i Blanes, on demanen un estudi de l’impacte ambiental i també un calendari. Josep Rueda és regidor d’urbanisme.


També vol que es potenciï la xarxa de transport públic per carretera, per tal que complementi el servei ferroviari. Així, apunta que caldrà un desplegament per part de la Generalitat d’una millor oferta de transport públic entre municipis amb autobús.

A més, reclama que els 97,2 milions que la Generalitat va rebre de l’Estat per la cessió de la N-II s’inverteixin en el territori tal i com s’havia promès i que s’afegeixi la resta fins arribar als 400 milions. Tot plegat passa per la conversió de la Nacional en un eix cívic i una C-32 gratuïta.

 
Aquesta no és la primera vegada que s’aprova una moció reclamant una millora de la mobilitat a la comarca. 


El hauria d'aturar el contracte pel qual s'ha entregat a a canvi de més concessió C-32 pel ramal Blanes-Lloret